Känsliga läsare ombedes att undvika detta inlägg.


Jag tänkte på det här med att spy....

Skriver absolut inte detta för att på något sätt uppmana till att spy, vill bara klara upp lite saker.

Jag har läst att om man ska spy, måste man göra det inom ca 15 minuter? Annars hinner  kroppen ta upp all näring, och det blir således meningslöst att spy?

Men hur kan det stämma?

När jag har spytt, inte ens efter hets, utan om jag känt att jag ätit liiite för mycket, säg 1 macka för mycket,  el likn.
Säg att jag har spytt 30 minuter efter måltid. Vissa gånger senare. pga vissa omständigheter.
Då har maten jag ätit kommit upp precis som den gått ner. Okej tuggad med lite magsaft. Men inte i någon gröt?
Eller ex. bröd som kommer upp i klumpar?
Det är ju inte så att magen har fantastiska syror som går igenom alla brödklumpar, köttbitar, och suger ut näringen - me lämnar dessa vid samma utseende de har efter tuggning? Nej den måste ju spjälkas för att kroppen ska få ut näring.
Eller har jag en väldigt långsam matsmältning?

Och vad är då tunntarmen till för, och senare även tjocktarmen? Om inte för att fortsätta processen av att ta  upp näring.

Socker tas ju snabbast upp. Men mat, eller bröd?Eller andra vanliga livsmedel, alltså inte godis?








Kommentarer
Postat av: Blair

jag vet vad du menar.. jag hatar höfter, jag hatar lår. allting som ger former utom möjligtvis bröst! Jag kan verkligen hålla med dig om att det inte finns någonting som är mer deprimerande än att inte kunna ha kläder som man kunnat ha haft förr. Jag vill bara dö varje gång!



idag har varit en sån fruktansvärt dålig dag. Blivit itvingad mat, bråk med min pappa som resulterade i att jag bad honom dra åt helvete i princip (och vi bråkar aaaaaaaldrig) samt att det känns som om folk bevakar mig hela tiden. De ger sig inte när jag säger att "nej jag vill inte ha någon äcklig bulle". Hela världen är så jävla jobbigt och det är nästan ingen som förstår.



Hoppas att din dag har varit bättre vännen! xo

2009-05-23 @ 19:47:06
URL: http://iamblairwaldorf.blogg.se/
Postat av: S

Det där tror jag är en myt, det är ju tarmarna som tar upp all energi och sådant. I magen förstörs ju bara maten och smälts ner, visst kan lite utav det man ätit hunnit komma iväg ner i tarmarna efter en halvtimma. Men jag skulle nog tro att en kvart är lite kort tid för att smälta maten.

2009-05-23 @ 20:01:26
URL: http://lillsaara.webblogg.se/
Postat av: Olivia

Vad jag har hört är det så att vi tar upp typ 40% av kalorierna i munnen när vi tuggar, sen tas resterande kalorier upp (i olika takt) i magsäcken och sen tarmarna.



Så har jag förstått det iaf!

2009-05-24 @ 01:00:37
URL: http://mindblowana.blogg.se/
Postat av: Mischa

Vad jag har förstått så tas all näring osv upp i tunntarmen, det borde ju gälla även kcal, och i tjocktarmen tas vätska upp. Jag tycker att det låter underligt att magsäcken i sig skulle kunna ta upp något.

När jag började äta p-piller för ett par år sedan så fick jag någon sort som man kunde bli illamående utav. Då sa dom till mig att om jag spyr inom 2 timmar så ska jag ta en till tablett. Om jag då hade hunnit smälta den så skulle jag ju fått en dubbel dos, så som jag ser det, efter vad jag vet, så borde man spy inom två timmar.



nu vet jag inte alls om detta är korrekt, men jag tvivlar starkt på att magen skulle lyckas suga åt sig alla kcal på en kvart. Borde inte förbränningen vara väldigt hög då också?



Inom en timme borde man ju vara säker i alla fall?



Jag gillar din blogg förresten!

Kram på dig.

2009-05-24 @ 13:09:41
URL: http://endeavourforperfection.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0