The darkside.

Jag har funderat lite på det här med mat.

Lika mycket som det är skrämmande måste jag erkänna, jag vet inte vad äta normalt är. Jag slungas mellan hetsätning - för att fylla mitt ångesthål och på så sätt få tillfällig lindring, till att vissa dagar få brutal ångest över ett extra äpple.

Vi har perioder då jag hetsäter. Det är helt sjukliga mängder mat. Ibland spyr jag, men till slit orkar jag inte ens spy.
Men en hetsdag kan jag stoppa i mig:
1 paket Ben & Jerrys glass
1/2 limpa vitt bröd med pålägg
Godis


De perioderna åt jag tills det känns som att min magsäck ska spricka och jag inte kunde röra mig.

Jag är så glad att jag inte haft de perioderna på väldigt länge. Idag är en hets för mig 1000-1500kcal.

Idag äter jag drygt 400-700 kcal. Men jag känner långsamt hur jag faller in i mina gamla mönster.
Ett exempel är hur man med få dagars mellanrum minskar kalorierna. hur det som alldeles precis kändes lite, börjat kännas mycket.
Tankar som..."-Behöver jag verkligen ett helt äpple, det räcker med ett halvt" kommer tillbaka.


Också det här med att spy. Även om jag vet att det jag ätit är nyttigt kan jag drabbas av en ångest.
En ångest som säger, du kan ju lika gärna spy upp. kom igen! det är lika bra, då går du ner ännu mer!

Idag spydde jag grönsallad med 2 skivor kalkonskinka. Det är inte normalt. Jag ska slut med sånt!

Sen är det bara viss mat som ber om att bli uppspydd. Även om jag vet att den är nyttig och lågkalori ger den mig i sin konsistens ångest.

Sån mat är:
alla röror med sås. Jag vill ha maten ren och uppdelad. även om röran är lågfettyoghurt känns det äckligt och fettit.
Fullkornspasta, "nyttigt" bröd, knäckebröd(om det inte är då jag tillåter mig själv),
Varm mat, är svårare än kall. Känns som mer kalorier.
Kött/skinka osv. som är antingen med "fettsprickor" eller pressad (salami, mortadella osv), fläskkött.

Kött ska vara "lean" och magert.


Vad är normalt egentligen? En dag vill jag ju äta  lite mer? Hur gör ni?








 

Kommentarer
Postat av: wendy

normalt finns inte. punkt.



jag är rätt övertygad om att alla människor mer eller mindre har något konstigt över sina matvanor, även om inte alla svälter eller spyr.



stay strong <3

2009-05-29 @ 11:09:00
URL: http://becoming-wendy.blogspot.com
Postat av: ienvy

jag känner igen mig i det där!



Vad är egentligen normalt? Jag tycker också att 1000-1500 kcal på en dag är hets, äter jag så mycket mår jag jättedåligt psykiskt!



jag försöker äta runt 600 kcal varje dag, och få så mycket vardagsmotion som det går! :)

2009-05-31 @ 10:33:21
URL: http://ienvy.blogg.se/
Postat av: Simone

Håller inte med wendy. Det finns normalt, när man inte är ätstörd. Mat äter när man är hungrig o slutar när man blir mätt. Ibland äter man för mkt men då får man inte ångest. Att äta 400-700 kalorier per dag är SVÄLT. Kroppen behöver MINST 1000 kalorier på att LEVA. du behöver tex energi för att dina organ ska funka, osv. Det finns dom som menar att 2000 kalorier är normalt, men detta är högst individuellt. Men svälter du dig o din mage krymper till noll är det klart att du tycker att det är extremt mkt. Om du vill hålla dig över svält-gränsen bör du äta runt 1300 kcal/dag. Men det är ditt val. Lycka till

2009-05-31 @ 13:40:54
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0